Inkasso kan hjælpe med håndtering af din gæld

14 december 2021
Lykke Holzmann Søby

advertorial

Hvis et Inkassofirma kontakter dig, er det en god idé at tale med dem, selvom du ikke mener at skylde gælden eller ikke har mulighed for at betale med det samme. Et Inkassofirma kan hjælpe dig med at forstå, om gælden er dit ansvar, og forklare dine muligheder. Du kan også med fordel stille spørgsmål.

Tag telefonen

At blive kontaktet af et Inkassofirma kan være overvældende. Uanset om du ved, at det er din gæld eller ikke er sikker på om det er din, er der oplysninger, som inkassovirksomheder er forpligtet til at give, og der er yderligere oplysninger, som du kan bede om, når de kontakter dig.

Inkassofirmaet er forpligtet til at give dig svar på:

Gældens størrelse

Påløbne renter

Forsinkede opkrævninger

Samlingsomkostninger

Inkasso bureauets navn

Oplysninger om at få navnet på den/dem der mener du skylder penge, er en vigtig information at få.

Oplysninger om hvordan du bestrider gælden (f.eks. hvis du mener, at du ikke skylder den, eller det skyldige beløb er forkert), og hvad der sker, hvis du ikke betaler.

Inkasso bureauet er forpligtet til at give disse oplysninger, når de kontakter dig første gang, eller skriftligt inden for fem dage efter deres første henvendelse.

image

Andre ting du bør vide

Det er godt at kende forældelsesfristen eller den begrænsede periode, et inkasso har inden de skal anlægge en sag for at inddrive din gæld.

Mulige tilbagebetalings- eller afregningsmuligheder. I nogle tilfælde kan du muligvis afvikle gælden for mindre, end du skylder.

Muligheder for økonomiske vanskeligheder, hvis du har oplevet en ændring i indkomst på grund af ledighed eller eksempelvis af medicinske årsager.

Hvis du vælger ikke at tale med inkassovirksomheden over telefonen eller på skrift om en gæld, kan pengene stadig opkræves og du løber fortsat risikoen for yderligere gebyrer, samt at blive sagsøgt eller få gælden indberettet til JKI og dermed blive betragtet som en dårlig betaler.

Flere Nyheder