Hold dit logo design tæt til kroppen!

16 March 2020 Anders Lundtang Hansen

editorial

Langt om længe, efter flere uger, måske måneders, strabadser med at udtænke et logo er du endelig nået i mål og kan beskue det endelige resultat, der er klar til at blive tryk og brugt udadtil – men sig det ikke for højt endnu!

Faktisk bør du holde det meget internt blandt de nærmeste, hvis der er tale om et større firma, og er du et mindre firma, skal du stadig passe på med at vise det til for mange venner og familiemedlemmer, og der skal være restriktioner med at tage billeder af det og vise det frem.

Umiddelbart kan det bare ligne et helt almindeligt logo, og det skal jo alligevel vises frem, så hvorfor ikke bare gøre det med det samme?

Der er jo gået lang tid med at lave det, man har måske haft eksterne analytikerne indover til at tale om, hvordan man kan brande ens virksomhed bedst muligt og på den både lave et logo, der afspejler dette.

Dernæst havde man en grafiker med ind over, der kunne hjælpe med at få lavet logoet færdigt, så det stod knivskarpt, indtil man havde fået alle detaljerne på plads.

Og man er da klart nok jublende lykkelig, så man har lyst til at skrige dette højt fra hver bjergtop, men pas på med det.

Dette handler egentlig ikke så meget om, at man lige skal søsætte og gøre klar til, at man viser logoet frem, trykker det på forskellige overflader med videre, men at man har husket at tage pantent på logoet først.

Og selvom man har det, så kan man risikere, at en konkurrent får nys om det og bruger det, og hvis man så først viser sit frem bagefter, at konkurrencen har brugt en kopi af dit, så kan det blive påstand mod påstand med, hvem der lavede dette logo først.

Og så er der alt det arbejde og de penge spildt – pas på snyltere!

More articles